5 tips till dig med stillasittande jobb!

Idag präglas mångas vardag av flera timmar stillasittande arbete framför en dator. Detta resulterar ofta i en öm rygg och nacke. Genom små enkla medel kan man minska belastningarna samt förebygga smärtan.

Därför tänkte vi att efter den sköna semestern fylld med ny energi är det perfekta tillfället att få till dessa små men givande förändringar under arbetsdagarna. 

-BALANSBOLL/PILATESBOLL

Att använda en balansboll som stol istället för en vanlig hjälper dig att få en bättre hållning vilket avlastar ryggen samtidigt som det ger en bra träning för dina inre och stabiliserande magmuskler. Idag har många företag redan köpt in flera balansbollar/pilatesbollar till sina anställda, men det kanske inte alltid de anställda har vetskap om. Så kolla med din arbetsgivare om det finns, om det inte finns föreslå att köpa in.

-BALANSPLATTA

Om du hellre står upp än sitter ner vid ditt skrivbord på dagarna kan du enkelt använda dig av en blansplatta för samma resultat som vid användning av en pilatesboll.

-FLYTTA SKRIVAREN

I många fall står skrivaren väldigt nära datorn vilket inte kräver någon större förflyttning under arbetsdagen. Om du istället flyttar skrivaren till andra sidan rummet tvingas du resa dig upp för att hämta dina papper vilket ger din kropp en viktig uppvakning från det annars monotona och stillasittande arbetet.

-30 MINUTERS-REGELN 

Ställ in timern på telefonen på 30 minuter, varje gång den ringer måste du resa på dig och röra kroppen i en minut. När du reser dig aktiveras skelettmuskulaturen, energiförbrukningen fördubblas och viktiga processer i kroppen startar igen som vid stillasittande varit inaktiva.

-STRETCHA PÅ RUTIN

Att få in stretchen på rutin hjälper dig att komma ihåg den. Varför inte börja och avsluta varje arbetsdag på samma sät, genom att stretcha ut muskler som vid kontorsarbete blir väldigt utsatta och riskerar att orsaka framtida smärtställen. Nedan ser du övningar som vi ofta rekommenderar våra kunder som har stillasittande arbeten.

IMG_1578

IMG_1576

IMG_1590

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *