Har du varit stel eller haft ont i axlar, nacke eller huvud?


Ett av de vanligaste problemområden är att ha ont i axlar, nacke eller huvud.  

Orsaken till besvären är varierande och det finns ingen exakt gemensam nämnare.  Oftast är det kombination av flera olika orsaker som ligger bakom besvären. 

Här kommer några tips på saker som kan underlätta besvär och mjuka upp muskulaturen som finns i kroppens övre regioner. 

Varierande arbetsposition.  

Har du ett stillasittande arbete så försök att variera din arbetsposition med att även stå upp med jämna mellanrum. Höj och sänkbara skrivbord är ett mycket bra hjälpmedel till detta.  När du sitter ned och i en mer statisk position minskar blodcirkulationen vilket är en faktor till att spänningar uppstår som på sikt kan skapa stelhet eller värk.  Rörelse under arbetsdagen är av stor vikt för att minska denna risk.  

Avslappnat bröst/axel-parti och håll armbågarna vid sidan av kroppen. 

Vi ser ofta kunder som har högt uppdragna axlar och ofta med en viss framåtrotation.  Försök att slappna av i axelmuskulaturen och sänka ned axlarna samt som du drar in armbågarna mot sidan av kroppen i syfte att dra bak axlarna.  Sitter du framför datorn så sträva efter att ha armbågarna vid sidan av kroppen och undvik att de åker framåt.  När armbågarna åker fram så följer oftast huvudet med i denna framåtroterande rörelse och det skapar hög belastning på nackmuskulaturen.  Ta korta pauser och sträck bak armarna för att få bröstmuskler att slappna av och axlarna att falla nedåt.

Värme 

Vid kallare klimat blir vi oftast mer stela och orsaken ligger i att kroppen arbetar med att skapa värme.  Vi återkommer här till vikten av rörelse som skapar värme och blodcirkulation.  Extra värmepåslag för att öka blodcirkulationen kan också vara ett värdefullt tips. Exempelvis använda en vetekudde som läggs över axlar och nacke när du sitter framför datorn eller hemma i soffan framför TVn.  

Minska negativ stress

Lever du ett hektiskt liv där tillfällen för återhämtning känns för få eller inte tillräckliga? 
Hitta tillfällen att komma ned i varv och skapa den lugna känslan. Att hitta lugnet kan vara en utmaning men se de enkla vardagliga beteendena, exempelvis en promenad eller stänga av mobilen under delar av dagen.  Vid mer långvarig stress utsöndras hormoner som gör den negativa spiralen starkare och som även kan återspeglas i värk och spänningar i muskulaturen, oftast i områden kring axlar, nacke och huvud.  
Vid massage utsöndras ett lugnande hormon som gör att muskler slappnar av och blodet ökar i cirkulation.  Att kontinuerligt få massage hjälper kroppen fysiskt och även mentalt att slappna av. Massage i kombination med andra förändringar kan skapa ditt lugn och sänka stressnivåerna.

Vätska

Att kroppen till stora delar består av vatten har du säkert koll på.  Men hur mycket bör vi dricka under dagen för att upprätthålla en bra vätskebalans? Svaret är givetvis beroende på dina aktiviteter under dagen samt kroppsbyggnad. Men om vi utgår från en vardagen med relativt passivt arbete och exkluderar träning så är behovet ca 2-3 L per dygn.  Nyckeln är att dricka små mängder ofta då kroppen kan ta upp ca 2 dl per 30-60 min.  Optimalt är att ha en vattenflaska med sig under dagen för att kunna fylla på vätska kontinuerligt. 

Har du frågor kring dessa tips och vill prata mer om just dina problemområden så ta tillfället i akt vid nästa besök med din massör eller maila oss till info@flexmassage.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.