Muskelsträckning/muskelbristning

Muskelsträckning/muskelbristning är förmodligen den vanligaste idrottsskadan. Det är vanligt att ryggen, vaden eller låren åker på en sträckning men det kan hända vilken muskel som helst i kroppen. En sträckning sker ofta när en plötslig, svår kraft appliceras på muskeln vid maximal belastning och muskeln sträcks ut mer än den klarar så den brister.

Att en muskelsträckning sker kan ha flera orsaker som till exempel en tidigare skada, dåligträning, stelhet, dålig uppvärmd/dålig stretching mm. 

De 2–3 första dagarna efter skadan har skett bör muskeln vila utan någon behandling. Under den tiden går det däremot bra att lägga is  och tryckförband på muskeln för att dämpa smärta och svullnad. 

När du känner att din kropp klarar av det, Ungefär efter 3–5 dagar, när smärtan har lagt sig något är det bra med promenader för att få igång blodcirkulationen. I detta skedet är också djup klassisk massage bra som behandling för att hjälpa till i läkningsprocessen. Det är alltid bra att massera ut muskeln efter en muskelsträckning/bristning. Ju längre du väntar blir risken större för att ärrvävnad bildas vilket är något du vill undvika. Det är viktigt att tänka på att börja träna lätt efter en skada. Muskelbristningen sker ofta i den del av muskeln som endast arbetar vid maxbelasning och därför känner man inte av skadan på samma sätt när man tränar lättare och endast aktiverar en del av muskeln. Skadan kan därför vara kvar även fast den inte alltid känns. När muskeln kan användas till max utan att det gör ont ska skadan vara läkt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.