Vanliga frågor och svar

Frågor inför din behandling:

Är det säkert att gå till er under Covid 19 pandemin?

Läs svar
Flexmassage följer noggrant de rekommendationer och restriktioner som Folkhälsomyndigheten informerar om. 

Folkhälsomyndigheten skriver i sitt beslut 29 oktober att ”nödvändig närkontakt, som vid exempelvis vårdbesök och medicinska undersökningar inte omfattas inte av rådet.” Begreppet ”nödvändig” ser vi på Flexmassage som varje individs ställningstagande. 

Vi kommer att fortsätta hålla verksamheten öppen och vår starka upplevelse, i mötet med er kunder, är att vi spelar en stor roll för människors hälsa. Vi ger friskvård som kanske är viktigare än på länge med tanke på att många av de vi möter är extra spända på grund av pandemin i form av stress och sämre arbetsställningar vid hemarbete. 
 
Med yttersta noggrannhet i nedan områden är vår inställning att vi tillsammans med våra kunder kan vara en trygg plats och ge dig som kund möjligheten att fortsätta komma på behandling:
♦️ Massörer och kunder stannar hemma vid minsta symptom. Detta har fungerat mycket väl under hela pandemin. 
♦️ Massören tvättar händerna före och efter varje kund.
♦️Kontinuerlig desinficering av alla ytor som berörs av massör och/eller kunder. 
♦️Vid ankomst till mottagningen ta handsprit som står vid kassan/entrén/toalett. 
♦️I största mån masserar vi våra kunder när de ligger på mage vilket innebär att vi undviker att ha ansikte mot ansikte. 
 
Vi på Flexmassage har sedan pandemins start arbetat intensivt med att vara en trygg plats för våra kunder samt massörer.  Alla har tagit stort ansvar för att begränsa smittspridningen. 
 
Vi brinner för våra kunders hälsa och har du frågor så varmt välkommen att kontakta oss via vårt kontaktformulär så kommer du direkt till rätt mottagning. Ange om du vill ha svar vi mail eller om du vill att vi ringer upp dig.

Hur ofta ska jag gå på massage?

Läs svar
De flesta kommer till oss när de fått ont eller känner sig spända i sina muskler. Vi rekommenderar massage regelbundet även när du inte har ”problem” för att undvika att det kommer, alltså i förebyggande syfte med 3-4 veckors mellanrum. Har du specifika problemområden eller känt dig spänd under en längre period kan du behöva massage mer regelbundet en period för att få bästa effekt. 

Kan jag gå på massage om jag är förkyld/har feber eller känner mig sjuk?

Läs svar
Du skall inte ta massage när du känner dig sjuk, effekten blir oftast att du blir sämre samt att du smittar våra massörer.

Hur arbetar ni för att inte sprida Covid-19 (Corona)?

Läs svar
Vi har alltid en låg sjukfrånvaro hos våra massörer eftersom kunder inte besöker oss när de känner sig sjuka med tex hosta eller feber. 
Våra massörer går inte till arbetet ifall de på något sätt känner sig sjuka eller har varit nära någon som är sjuk. Vi tvättar händerna länge med varmt vatten och tvål samt använder handsprit mellan varje kund. Vi desinficerar bänken noggrant samt byter handdukar. Vi desinficerar även alla handtag, toalett m.m. på alla luckor mellan kunder. Om en kund kommer till oss och upplever sig sjuk så får den omedelbart gå hem.
Vi uppmanar även alla att vara noga med handhygien, på våra toaletter finner ni rengörande tvål samt handsprit. 

Kan jag gå på massage om jag har eksem?

Läs svar
Det beror lite på var det sitter och om du har ”såriga” områden, vi masserar inte på sår, men torr hud går att massera över så länge det inte blir obehagligt för dig som kund.

Får jag ta med min ledarhund?

Läs svar
Ja, men inte sällskapshundar eller andra husdjur eftersom kunder och massörer kan vara allergiska.

Vad använder ni för oljor?

Läs svar
Vi använder rapsolja och våra oljor är helt utan doft och parfym.

Träning innan eller efter massage?

Läs svar
Vid djup klassisk massage rekommenderar vi att inte tränar efter din behandling för att få bästa effekt och känna avslappningen som du fått i kroppen, du kan träna innan, men då önskar vi att du duschat innan du kommer till oss. Vid bindvävsmassage kan du träna efter om du gör behandlingen för att rensa ut slagg, dock blir du oftast tröttare och mer påverkad av en bindvävsmassage (vid första tillfällena) så räkna inte med att du orkar träna utan kanske behöver ta dig hem och vila.

Hur lång tid innan behandlingen ska jag vara på plats?

Läs svar
Din tid startar när den är bokad, massören kommer ut med kunden innan dig 5-10min innan och då går det bra att låna toalett (vissa mottagningar ligger toaletten bakom låst dörr). Du får gärna komma i god tid, ta något att dricka, läsa en tidning och komma ner i varv.

Kan jag gå på massage under hela graviditeten?

Läs svar
Det går jättebra så länge du inte har några komplikationer, rådgör gärna med din barnmorska.

Kan jag äta innan behandlingen?

Läs svar
Det går bra, men det är skönare att ha ätit minst 30min innan så du inte kommer proppmätt.

Har ni åldersgräns för massage?

Läs svar
Vi har ingen utsatt åldersgräns, men vi undviker helst att behandla barn under 16år då vi är inriktade på Djup klassisk massage och inte har någon specifik barnmassage utbildning. Vill du att ditt barn skall få avslappning rekommenderar vi ett besök på spa eller massage hemma. Har ditt barn muskulära problem rekommenderar vi att du kontaktar sjukgymnast/fysioterapeut i första hand.

Kan jag ta massage om jag har en inflammaion?

Läs svar
Vi masserar inte inflammerade områden, men sitter inflammationen i t.ex. ett knä så går det bra att behandla ryggen.

Vilken längd på behandling ska jag välja?

Läs svar
Det beror på vilka områden du vill behandling. Under informationen kring varje behandling finns en förklaring på ungefär vad som kan hinnas med om man inte har ett problemområde för då ”fastnar” vi oftast där lite längre och då rekommenderar vi att du väljer en längre behandling än beskrivningen.

Våra BOKNINGSVILLKOR:

Läs våra bokningsvllkor

• Avbokning måste ske senast 8 timmar innan utsatt tid via https://baraboka.se/flexmassage/ 
• Avbokningen kan du göra själv med din avbokningskod, har du tappat bort den kan du be om en ny genom att klicka på ”BOKNINGAR” och skriva in den e-post du bokat med via https://baraboka.se/flexmassage/ 
• Vid avbokning senare än 8 timmar innan utsatt tid debiteras halva kostnaden (ord pris) för behandlingen. Då måste du ringa vår bokning på 031-761 01 66 (för Alingsås 0322-141 11) för att avboka. Vår bokning är öppen kl.07.00-19.00, när den är stängd kan du ringa samma nummer och klicka ”1” för akuta ärenden för att komma till personlig service, kommer du till telefonsvarare så går det bra att tala in ett meddelande så återkopplar vi när vi lyssnat av det. 
• Om du uteblir från bokad tid debiteras hela kostnaden (ord pris) för behandlingen. 
• Observera att vi inte har möjlighet att ta emot avbokningar via e-post då vi ibland har upp till 24 timmars svarstid på dessa.
• Debiteringen vid sen avbokning eller utebliven tid betalas med Swish information om hur då gör skickar vi till din angivna e-post, vill du betala på annat sätt behöver du meddela det vid avbokningen eller i svar på meddelandet vi skickar till dig. Tex att det skall dras från befintligt Flexkort, Benify, Epassi eller värdebevisbeställning.
• Vi önskar att du är på plats 3-5min innan din behandlingen.
• Du ansvarar för att kontrollera så du fyllt i rätt uppgifter på e-post samt telefonnummer för bekräftelse.

Våra TRIVSELREGLER: 

Läs våra våra trivselregler

FÖR ALLAS TRIVSEL
• Har du feber eller ont i halsen bör du inte gå på massage
• Har du någon sjukdom och är osäker på om massage är lämpligt – hör efter med din läkare eller 1177 innan du bokar tid

• Flexmassage utför inga behandlingar på kunder som inte har på sig underkläder, de skall således behållas på under hela behandlingen.
• Sexuella anspelningar anmäls.
• Massören avbryter behandling ifall reglerna inte vidhålls.

FOR EVERYONÉS WELL-BEING
• If you have a fever or sore throat, you should not go for a massage.
• If you have an illness and are unsure if massage is appropriate – check with your doctor or 1177 before you make an appointment.

• Flexmassage do not perform treatments on clients who are not wearing underwear, so they should be kept on throughout the whole treatment.
• Sexual requests or advances will be reported.
• The massage therapist will cancel the treatment if the rules are not maintained.

Efter behandling

Är det något jag skall tänka på efter behandlingen?

Läs svar
Drick vatten, ta det lugnt, vila gärna. Ha inte bråttom efter din behandling så att du kan njuta av att vara avslappnad.

Är det vanligt med blåmärken eller att man får ont efter en behandling?

Läs svar
Våra behandlingar är djupgående och att få en ”träningsvärkskänsla” är mycket vanligt och inget farligt. Du kan uppleva att det gör lite ondare i de muskler som behandlats upp till 5 dagar efter din behandling om du varit mycket spänd. Har du smärta eller domningar ut i extremiteter (armar eller ben) efter din behandling så Kontakta den mottagning du besökt https://flexmassage.se/kontakt/skriv gärna ditt telefonnummer samt när det passar att vi återkopplar.
Vid bindvävsmassage är blåmärken (sugmärken mycket vanligt) och det kan ömma lite på de områden som behandlats, det kan ta upp till en vecka för dessa att lägga sig och det är inte heller något som är farligt, men kan se riktigt illa ut, men brukar inte göra lika ont som det ser ut.

Kan jag dricka alkohol efter behandlingen?

Läs svar
Det går bra, men tänk på att fylla på med vatten först och att du kan påverkas mer av alkohol efter massagen än en annan dag.

Finns det möjlighet att duscha hos er?

Läs svar
Vi har inga duschmöjligheter hos oss, vi torkar av överflödig olja från behandlingar med handdukar.

Kommer jag behöva flera behandlingar?

Läs svar
Vi rekommenderar regelbundna behandlingar med massage för alla våra kunder ungefär var 4e vecka. Men 9 av 10 kunder besöker oss när de redan upplever smärta/stelhet eller problem i muskulaturen. Då kan en behandling göra stor skillnad, men eventuellt behövs upprepade behandlingar lite tätare t.ex. 4 behandlingar på 2-4 veckor för att få igång cirkulation och avslappning. Du får rådgivning av din massör efter din behandling.

Bokning och betala behandling

Jag vill köpa FLEXKORT på mottagning, men receptionen är obemannad, hur gör jag då?

Läs svar
Vi har en obemannad reception och nu under Corona pandemin så hänvisar vi alla köpa som görs utan bokad tid att kontakta oss via e-post, här hittar vår KONTAKT sidor. Vi svarar samma dag och vid behov ringer vi upp så skriv gärna med ditt telefonnummer.

Saldot på mitt FLEXKORT har gått ut, kan jag förlänga det?

Läs svar
Har Flexkortets giltighetstid gått ut inom den nuvarande månaden och värdet överstiger 500kr, så kan vi förlänga det med 14 dagar from dagens datum. Du kan då skicka ett meddelande via vår KONTAKTSIDA och be om 14 dagars förlängning, med namn samt Flexkortnummer. Men har utgångstiden passerat längre än så, kan vi tyvärr inte förlänga resterande saldo av bokföringsskäl, kortet går däremot att fylla på med nytt värde.

Varför är FLEXKORTET endast giltigt 12 månader?

Läs svar
Majoriteten av de som köper FLEXKORT använder sitt friskvårdsbidrag, friskvårdsbidraget är giltigt 12 månader och vi följer därför skatteverkets regler. Vi har gjort en lösning så att du kan ladda på ditt FLEXKORT med 12 nya månader om du laddar FLEXKORTET innan giltighetstiden gått ut med minst 400kr, detta för att vi vill att alla skall utnyttja sina värden på korten. Har giltighetstiden gått ut kan vi dessvärre ej förlänga dessa i efterhand av bokföringsskäl.

Vad har jag för SALDO och GILTIGHETSTID på FLEXKORT eller VÄRDEBEVIS?

Läs svar

Jag vill förlänga mitt FLEXKORT och giltighetstiden har inte gått ut, går det?

Läs svar
Vi kan göra undantag och förlänga FLEXKORT inom giltighetstiden – vid uppvisande av läkarintyg upp till 6 månader, behövs en lägre förlängning lämnas nytt intyg in innan FLEXKORTET passerat giltighetstiden.
Villkor för FLEXKORT: * Minsta laddning 400 kr. Maximalt 10% rabatt för köp med Actiway, Epassi och endast i samband med behandling. Det gå ej att kombinera med andra erbjudanden eller rabatter.
Giltighetstiden på kortet är 12 månader från din senaste laddning. Fyller du på kortet inom 12 månader förlängs giltighetstiden med 12 månader och eventuellt kvarvarande värde följer med. Sker ingen påfyllning inom 12 månader så förfaller eventuellt kvarvarande värde. Priserna för alla behandlingar är inklusive 25% moms..

Vad är FLEXKORT?

Läs svar
Det är ett magnetkort som du kan ladda med en valfri summa, t.ex. ditt friskvårdsbidrag. Du nyttjar det sedan på valfri mottagning och valfri behandling och behandlingslängd, mycket flexibelt.

Var hittar jag kortnumret för mitt FLEXKORT?

Läs svar

Vad är FLEXKORT?

Läs svar
Det är ett magnetkort som du kan ladda med en valfri summa, t.ex. ditt friskvårdsbidrag. Du nyttjar det sedan på valfri mottagning och valfri behandling och behandlingslängd, mycket flexibelt.

Hur går jag tillväga om jag har friskvårdsbidrag via Actiway som jag vill utnyttja?

Läs svar

Du kan göra en ONLINE beställning via Actiways hemsida KLICKA HÄR det blir då giltig i 12 månader.
Det är väldigt smidigt, du bokar sedan tid via vår bokning online när det passar dig och tar med din order som betalning. Du kan också välja att efter behandlingen visa din endast legitimation så drar vi beloppet på ditt Actiway konto men det tar lite längre tid för massören och administrera och tid från din bokning. Du måste själv veta att du har pengar kvar att nyttja för det kan inte massören se. Actiway är personligt och kan endast nyttjas av den person som är ansluten hos Actiway. Har du gjort en beställning som avser FLEXKORT tar du med dig orderbekräftelsen till ditt första besök och där kommer du sedan att få ett magnetkort i utbyte som du tar med och använder till resterande belopp.

Är ditt bidrag på väg att gå ut så kan du köpa PERSONLIGT Flexkort det gör du HÄR för beloppet på dina friskvårdspengar (eventuellt med ett tillägg), men endast maximalt 10% rabatt för laddning av Flexkort över 2000kr. Leverantören av actiway tar en avgift från oss som samarbetspartner. Därmed gäller inte actiway på erbjudanden över 10% rabatt. Du kan inte få kontantväxel på en kupong eller check som du inte utnyttjat hela värdet på.

Hur går jag tillväga om jag har friskvårdsbidrag via Epassi som jag vill utnyttja?

Läs svar
Logga in på din Epassi app eller hemsida och sök på Flexmassage Flexkort/Förköp. 
Väljer du FLEXMASSAGE Flexkort/Förköp så gäller ditt köp i 12 månader och du kan nyttja den på valfri Flexmassage mottagning. Du kan välja valfri summa som vi sedan överför på ett Flexkort när du löser in ordern hos oss. Gör beställningen, Du bokar en tid för behandling hos oss via vår bokning online (inom 12 månader, det kommer att stå att det är giltigt kortare i ordern, men det är det inte) och ta med din order och visa för massören som betalning. Koden är unik och kan endast nyttjas en gång i vårat system.

Du kan göra köpet direkt på plats i samband med bokad tid, då tar du med dig din telefon och har i förväg laddat ner appen Epassi och loggat in i systemet. När du skall betala din behandling på plats använder söker du upp Flexmassage (välj mottagning) och summa för behandlingen. Glöm inte din legitimation. Giltighetstiden framgår på i appen. De är endast giltiga som betalmedel för våra tjänster och gäller inte vid köp av produkter. 

Är ditt friskvårdsbidrag på väg att gå ut så kan du köpa PERSONLIGT Flexkort för valfritt beloppet, men du får endast maximalt 10% rabatt för laddning av Flexkort över 2000kr. Leverantören av Epassi tar en avgift från oss som samarbetspartner. Därmed gäller inte Epassi på erbjudanden över 10% rabatt. 

Var hittar jag numret för VÄRDEBEVIS?

Läs svar
Det är den långa koden under streckkoden. Du kan kopiera den och söka saldo och giltighetstid i samma vy som för saldo för Flexkort SALDO

Behöver jag ha med mitt FLEXKORT eller VÄRDEBEVIS varje gång?

Läs svar
Har du besökt och nyttjat ditt kort hos oss tidigare så skall vi kunna spåra upp det i våra system. På ditt magnetkort hittar du en sifferkod, den kan du notera i din telefon eller liknade för den koden gör det enklare för oss att ta betalt om du glömmer ditt kort.

Kan någon annan nyttja mitt FLEXKORT?

Läs svar
Vi har två varianter av FLEXKORT, personligt/opersonligt. Som du hör på namnen så är det ena personligt och det är för dig som nyttjat någon form av friskvårdsbidrag, då kan endast du nyttja kortet. Ett opersonligt kort går bra att nyttja av någon annan.

Kan jag låta någon annan nyttja mitt friskvårdsbidrag?

Läs svar
Nej, det går inte. Ditt friskvårdsbidrag är till för att du som arbetstagare skall hålla dig frisk och må bra i din kropp. Detta är reglerat via skatteverkets regler. Det gäller även om du köpt Flexkort eller Massagekort.

Jag har tappat bort mitt kvitto/kan jag få ett kvitto i efterhand för en behandling jag varit på?

Läs svar
Har du tappat bort ett kvitto så kan vi ta ut en kvittokopia. Kontakta den mottagning du besökt https://flexmassage.se/kontakt/

Kan jag komma till mottagningen och köpa PRESENTKORT eller en PRODUKT?

Läs svar
Vi har en obemannad reception på alla våra mottagningar och massörerna tar själva betalt av sina kunder. Vi hänvisar köp till vår WEBBSHOP https://shop.baraboka.se/flexmassage Vill du ha ett fysiskt magnetkort istället för värdebevis så kan vi lösa ett köp på mottagning, men kontakta då oss innan så hittar vi en lucka åt dig så du slipper vänta och massörerna bara har avsatta tider mellan behandlingarna för att ta hand om bokade kunder. Enklast är då om du skickar ett mail till den mottagningen du önskar besöka så återkopplar vi till dig och meddelar vilka tider det går bra att komma https://flexmassage.se/kontakt/

+1 behandlingar, kan man betala med två olika betalsätt?

Läs svar
Det går bra, du kan lägga ett meddelande i noteringsrutan ifall du vill förbereda massören.

Kan jag välja vilken massör jag bokar hos?

Läs svar
När du bokar dig online så kan du välja kollega på höger sida när du valt mottagning. Skulle massören bli sjuk så meddelar vi dig om vem som blir ersättare.

Jag har en order/beställning via Benify, Söderberg & Partner eller Actiway onlineköp från 2019 och hittar inte den behandlingslängden?

Läs svar
I vår bokning online så finns det ett alternativ för dig som har en order/beställning från 2019, behöver du hjälp ring vår bokning på 031-761 01 66 vardagar kl.07.00-19.00.

Jag har tidigare alltid bokat en 25/45/75 min men ser att de inte finns längre som behandlingslängder? Vad skall jag välja istället?

Läs svar
Behandlingslängder som ligger närmast de utgående alternativen är 20/30 min, 40/50 min eller 70/80 min.  Beroende på behovet så föreslår vi att du bokar en närliggande behandlingslängd och i samband med besöket rådgör med din massör vad som passar bäst för just dig!

Jag har ett Flexkort och undrar om det är någon skillnad nu när det är nya behandlingslängder för år 2020?

Läs svar
Ingen skillnad, Flexkorten fungerar lika enkelt och smidigt som tidigare.  Du betalar med Flexkortet och summan för behandlingen dras från kortet. Rabattsatser kopplat till kortet är desamma beroende på hur mycket du laddat kortet med senaste 12 månaders perioden.

Jag har ett presentkort/värdebevis från 2019 och hittar inte den behandlingslängden 2020?

Läs svar
I vår bokning online så finns det ett alternativ för dig som har en order/beställning från 2019, behöver du hjälp ring vår bokning på 031-761 01 66 vardagar kl.07.00-19.00.