VÅRA BÄSTA TRÄNINGSTIPS -del2

Vi har tidigare på massagebloggen  tagit upp olika träningsövningar och vi ska idag ta upp två till övningar som vi ofta rekommendera våra kunder. Den ena är en enkel stretchövning och den andra är en styrkeövning som inte kräver tillgång till något gym utan endast två fyllda vattenflaskor.

Idag går många av oss runt med ömmande ryggar, och speciellt kring skulderbladen. Detta orsakas ofta av något framåtroterade axlar från det ständiga arbetet framför kroppen.  

Detta kan förbättras genom att träna baksidan av axlarna för att “få bak” dem till sitt ursprungliga läge. En bra övning att använda sig av för att träna upp detta är BAKÅTVÄNDA FLYES. En övning som du enkelt kan gör hemma med gummiband eller varför inte med hjälp av hemmagjorda vikter, som exempelvis fyllda vattenflaskor. Övningen går ut på att du sitter ner på en stol/pall och lutar överkroppen något framåt, därefter lyfter du armarna som vingar upp mot taket

.img_1242img_1243

Bild 1 visar övningen som den beskrivs i texten med hjälp av vattenflaskor. Bild 2 visar ett exempel med hjälp av gummiband. 

Tillsammans med denna övningen är det bra att stretcha bröstmuskulaturen med hjälp av exempelvis en dörrpost. Stretchen utför du genom att du böjer armbågen i 90 grader samt  lägger underarmen längs med väggen och tar ett steg fram (med samma ben som armen/bröstmuskulaturen som just nu stretchas). Detta samtidigt som överarmen är rakt ut i axelhöjd. Härifrån pressar du kroppen framåt tills det drar lagom mycket i bröstmuskulaturen.

img_1623IMG_1576

Bild 1 visar stretchen som beskrivs i texten. Bild 2 visar ett bra exempel att använda som komplement under den stillasittande arbetsgången. 

Detta är en stretch som väldigt många av oss dagligen skulle behöva genomföra, då det ständiga statiska arbetet framför kroppen gör vår bröstmuskulatur spänd vilket i sin tur resulterar i en dragkamp mellan de stabiliserande musklerna kring skulderbladen och bröstmuskulaturen. En dragkamp som bröstmuskulaturen nästan alltid vinner och som i mångas fall orsakar smärta i skulderbladspartiet.

Har du fler frågor om vad just du kan göra mer än massage för att få bukt på dina smärtområden? Fråga din massör vid nästa besök vad just du kan göra för att slippa smärtan kring dina problemområden.

Välkommen in att boka din nya tid redan idag! Och du vet väl om att vi har generösa öppettider varje dag.

Måndag: 13:00-19:30
Tisdag-Fredag: 7:30-20:30
Lördag: 10:00-17:00
Söndag: 12:00-18:30

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.